Door Tessa op 22/09/2022

Continu schakelen in een wereld van oneindige verandering

De tijd waar we nu in leven moet je rekening houden met veranderingen in wetten en je moet in staat zijn om continue te schakelen. Met een vooruitziende blik risico’s durven te nemen en in te spelen op de signalen van de veranderingen in de maatschappij. Op welke manier kan jij als leider en samen met jouw organisatie bijdragen in tijden van turbulentie? Lees in deze blog mijn 5 tools.

1. Het zijn mensen die het verschil maken

Een leider is iemand die zichzelf en een groep mensen van punt a naar punt b beweegt. Communicatie is bepalend en een kans voor organisaties om zich te onderscheiden als eerste klas van andere gemiddelde organisaties in dezelfde branche. Een krachtig team creëren heeft oprechte leiderschap nodig. Wees iemand die zijn/haar medewerkers uitdaagt om te leren. Wees de persoon die elke dag beter wilt zijn dan de dag ervoor en blijft groeien als persoon.

2. Denk niet in beperkingen maar in mogelijkheden

In een tijd van onzekerheid raken mensen al snel in paniek. 
‘’Wat als de economische crisis ook ons bedrijf raakt?’’ 
‘’Alles word steeds duurder, nu kunnen wij niet meer innoveren.’’ 
'’Ik heb net een nieuwe medewerker aangenomen maar was dat nu wel slim?’’

Denken in beperkingen laat iemand al snel stoppen te doen wat écht nodig is. Niet alleen onze eigen gedachten laten ons stoppen. Ook door in gesprek te gaan met mensen om je heen die in beperkingen denken en een slachtofferrol aannemen, kan jij ineens afgeleid raken en van je koers afwijken. Laat je niet afleiden door gedachtes die er in feiten nog niet eens zijn. Gedachten zijn gedachten en geen feiten. 

Door wie of wat laat jij je afleiden? Neem hier 5 minuten de tijd voor, kijk naar je antwoorden en stel jezelf de vraag: Dragen deze mensen en acties bij aan mijn missie? En aan jou de keuze of je je wilt omringen met deze mensen of niet. Blijf je deze acties doen of stop je er direct mee?

3. Ben er voor je omgeving

Je hebt een commitment op de welzijn van een ander. Hoe kan ik bijdragen aan de ander en hoe kan ik loyaal zijn aan iemands grootsheid? Je bent er voor een ander, ook al is de ander er niet voor jou. Dit is ownership pakken over je eigen leven en dat van een ander. Als het even tegenzit, zie je vaak dat mensen dit projecteren op een ander. Het is haar of zijn schuld waardoor ik nu te laat kom. Door een ander “fout” te maken, haal je de focus bij jezelf weg. 

Er voor een ander zijn in een onwerkbare situatie en toch kijken hoe je kan bijdragen aan een ander maakt je krachtiger als persoon. Wat kan ik doen voor de ander in deze relatie? Of je het nu eens of oneens bent met de situatie doet er dan niet toe.

4. Kwaliteit leveren en service bieden

Op een diep level vertrouwen opbouwen met je partner of zaken relaties begint met het bouwen van een vertrouwens band. Dit start met kwaliteit en service bieden en vooral blijven bieden. Als je zakenrelatie weken moet wachten op een antwoord op een mail, is dat vervelend en lever je slechte service. Je zakenrelaties kunnen op den duur niet meer op je bouwen en stoppen wellicht de samenwerking. 

Service is snelheid en integriteit. Dat betekent doen wat je gezegd hebt te doen in de afgesproken tijd. Klinkt logisch en herkenbaar toch? Toch is dit niet vanzelfsprekend en gebeurd het nakomen van afspraken minder dan je zou denken! Red je bepaalde deadlines niet, dan neem je verantwoordelijk en voer de gesprekken die ervoor nodig zijn! Kwaliteit leveren is ook eerlijke feedback durven geven. Als er iets schuurt en je zegt er niks van, dan blijft het schuren. Mensen komen pas in actie als je verteld wat er schuurt. Zo voorkom je irritaties.

5. Brutale communicatie is de basis voor elke organisatie

Heldere afspraken maken met je team en de collega’s onderling geeft helderheid en ruimte om vooruit te kijken. Zodra de afspraken niet helder zijn wie wat gaat doen en het einddoel niet concreet is, begint de fundering te wankelen. Op het moment dat het wél helder is, weet iedereen zijn koers en kan er onderling de afspraken die er zijn gemaakt worden gemanaged. Afspraken kun je managen, verwachtingen niet. Verwachtingen leiden altijd tot frustratie.  Zo kan je in tijden van turbulentie focus houden en op koers blijven.

Wil jij leren hoe je nog meer bijdrage kunt leveren met jouw organisatie?

Ik heb een aantal tools ontwikkeld die jou hierbij kunnen helpen, zodat jij vandaag nog kan beginnen. Heb je hierbij hulp nodig? Neem dan contact op met mij.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer Blogs

Your Leadership

Volg mij op:

Copyright 2021 © Choose

Powered by MediaBrix

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram